2021. március 1, hétfő - Albin

2017. Május 31. 04:58, szerda | Életmód

Ultraerős antibiotikumot hoztak létre a szuperbaktériumok elleni harcban kutatók

Egy régi antibiotikum molekuláris szerkezetének stratégiai módosításaival akarják felvenni a harcot az antibiotikum-rezisztens szuperbaktériumok ellen amerikai tudósok.

A Scripps Kutatóintézet szakemberei a vancomycin hatóanyagú antibiotikumot "turbózták fel", hogy szupererővel támadja meg a baktériumot.

Laboratóriumi kísérleteikben az új változat ezerszer hatékonyabbnak bizonyult, mint a régi hatóanyag. Három különböző módon támadja meg a baktériumot, ezért az kevésbé képes elkerülni a gyógyszer támadását - derült ki az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétett tanulmányukból.

Az ultraerős antibiotikumot még ezután fogják kipróbálni állatokon és emberen, de a tudóscsoport reméli, hogy az új gyógyszer öt éven belül készen áll az alkalmazásra, ha kiállja a próbákat.

A kórházi bakteriális fertőzések egy jelentős részét a vancomycinre rezisztens enterococcus (VRE) nevű szuperbaktérium okozza. Néhány antibiotikum ugyan még hatásos a VRE ellen, de a 60 éves vancomycin már nem. A Scripps szakemberei azt kutatták, képesek-e helyreállítani a hatóanyag ölőképességét.

Néhány módosítást hajtottak végre a régi gyógyszer molekuláris szerkezetén, hogy ott fejtse ki leginkább baktériumellenes hatását, ahol a legnagyobb kárt képes okozni: a sejtfalak megsemmisítésénél. Három módosítás bizonyult különösen fontosnak, ezek által megnőtt a hatóanyag ereje és tartóssága.

"A vancomycin molekula szerkezetén végrehajtott egyik változtatással sikerült leküzdenünk a baktérium vancomycinrezisztenciáját. Két másik kisebb változtatást is beépítettünk a molekulába, két olyan plusz útvonalat, amelyen képes megölni a baktériumot. Ezáltal az antibiotikumnak három különböző mechanizmusa van, amellyel kifejti baktériumölő hatását, ezért nagyon nehezen alakulhat ki rezisztencia ellene" - idézte Dale Bogert, a kutatás vezetőjét a BBC News honlapja.

A módosított hatóanyag képes volt megölni laboratóriumi kísérletekben a VRE kórokozóját és szinte teljesen fenntartani hatását azok után is, hogy a baktériumot 50-szer tették ki a szer támadásának.

2021. Február 25. 13:03, csütörtök | Életmód

Az északi-sarkvidéki jégveszteség miatt jóval nagyobb energiára van szükségük az állatoknak

Az északi-sarkvidéki jégveszteség miatt jóval nagyobb energiára van szükségük az ott élő állatoknak, például a jegesmedvéknek és narváloknak a helyváltoztatáshoz és táplálékszerzéshez - állapították meg amerikai kutatók.

2021. Február 23. 20:23, kedd | Életmód

Drámaian pusztulnak az édesvízi halak

Az édesvízi halak katasztrofális fajpusztulásáról számolt be egy jelentés, amely szerint a világ 80 faja már kihalt, közülük 16 tavaly, egyetlen év alatt.

2021. Február 23. 08:47, kedd | Életmód