2020. október 24, szombat - Salamon

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2020. Október 24. 12:01, szombat | Külföld

Több mint 42 millióan fertőződtek meg a világban, a halottak száma 1,14 millió

A világon már 42 148 875 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 1 143 495, a meggyógyultaké pedig 28 484 306 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem szombat reggeli adatai szerint.

2020. Október 24. 11:28, szombat | Külföld

Életbe lépett a kijárási tilalom Szlovákiában

Kijárási tilalom lépett érvénybe szombaton Szlovákiában.

2020. Október 24. 05:00, szombat | Külföld

Már az idén elkezdődhet a német lakosság oltása

Célegyenesbe érkezett egy vakcina fejlesztése Németországban, így már az idén elkezdődhet a lakosság oltása az új típusú koronavírus (SARS-Cov-2) ellen - jelentette a hírportálján a Bild című német lap.

2020. Október 23. 17:04, péntek | Külföld