Hírek
2015. Március 23. 06:39, hétfő |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Évente 3000 esetben segít a Gyermekrohamkocsi
Már 16 éve működik hazánk egyetlen „mobil gyermek intenzív osztálya”, a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Közhasznú Alapítvány fenntartásában működő Gyermekrohamkocsi. Eleddig több mint 35.000 bajba jutott kisbetegen segített. A hazai gyermekmentés mindennapjairól Goschler Ádám orvos igazgató beszélt a Rádió Orient stúdiójában.
A Gyermekrohamkocsi az Országos Mentőszolgálaton belül speciális helyet foglal el, hiszen egyetlen egy van belőle, mely már 16 éve teljesít szolgálatot Budapesten és a közép-magyarországi régióban – vázolta Goschler Ádám, Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat orvos igazgatója.
A kocsit évente kb. 1800 esetben riasztják. Két vidéken állomásozó mentőegységet is működtetnek, az egyik az észak-magyarországi régióban, miskolci székhellyel dolgozik, a másik Debrecent és környékét szolgálja, mindkettőt évi 700-800 esethez riasztják. 15 évvel ezelőtt felmérték, hol van a legtöbb gyermekeset, s úgy választották ki ezt a három régiót – ismertette az orvos igazgató.
Hogyan hívjuk gyermekmentőt?
A Gyermekrohamkocsi is az Országos Mentőszolgálat kocsijaként funkcionál, így a 104 vagy 122-es számot kell tárcsázni, ha baj van. Ha a mentésirányító úgy ítéli meg, hogy egy adott esethez speciális szaktudás szükséges, akkor riasztják a rohamkocsit. Ez főként a nagy időfaktorú eseményeknél történik – nyomatékosította Goschler.
Az agglomerációba vagy vidékre ún. párhuzamos riasztással érkeznek. A mentésirányító riasztja a legközelebbi mentőt, s ezzel egy időben a Gyermekrohamkocsi is útnak indul, s kiérkezve átveszi az esetet.
Bővülhet-e a jövőben a gyermekrohamkocsik száma?
A budapesti kocsi 60 millió forintba kerül, üzemeltetése is havi több százezer forintot tesz ki – ismertette a Rádió Orient vendége, ám hozzátette: a pénzen kívül a szekértő orvosok száma is akadályozza a bővítést. 'Döntően a szakemberhiány szab gátat annak, hogy a mentők száma növekedjen. De nem adtuk fel azt, hogy minél több gyermeken segítsünk, így más stratégiát választottunk' – mondta el Goschler Ádám.
A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat csapata ezért oktatási tevékenységét bővítette, tudásukat és tapasztalataikat folyamatosan osztják meg az egészségügyben dolgozókkal. Kezdetben a sürgősségi ellátásban dolgozóknak, szakorvos jelölteknek, mentőtiszteknek tartottak képzést, később ez kibővült, s mára a házi gyermekorvosok és asszisztenseik, valamint a védőnők képzése is zajlik. Sőt, szülőknek, iskolai és óvodai dolgozóknak is tartanak 4-5 órás gyakorlatorientált képzéseket, amelyek azokra az esetekre készítenek fel, amikor igazán számít, hogy az első percekben mi történik – ismertette Goschler.
Külön oktatási helyszínük egyelőre még nincs, általában a gyermekrohamkocsi személyzete jár el a 10-15 fő önszerveződő csoportokhoz.
'Nem reszkető kézzel nyúlunk a gyerekhez'
A Gyermekrohamkocsin jellemzően kórházi gyermekintenzíveken dolgozó orvosok vállalnak szolgálatot, havi 2-5 alkalommal. Goschler Ádám kifejtette: a mentővel – melyet nyugodtan nevezhetünk mobil intenzív osztálynak is – így olyan orvosok jutnak a helyszínre, akik már a helyben meg tudják kezdeni az életmentő beavatkozásokat.
'A súlyos vagy kritikus állapotú gyermekek ellátásában kevesen tudnak rutint szerezni, mert szerencsére ezek elég ritka események' – húzta alá az orvos igazgató. Orvosaik azonban nap mint nap gyermekeket kezelnek, így számukra nem jelent stressz faktort a kisgyermekekkel, csecsemőkkel való munka. Goschler elmondta, bár a mentés és ellátás alapelvei ugyanazok, mint az egyszerű mentők esetében, a betegségek sokszor eltérőek, egy gyermek máshogy sérül, mint a felnőtt és a kommunikációs lehetőségek is sok esetben mások – ezért kell az igazán felkészült személyzet.
Ami kell: véna finder, cuff nyomásmérő, intraosszeális tű
A Gyermekrohamkocsit a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Közhasznú Alapítvány tartja fenn, állami támogatásban nem részesülnek. Működésüket a felajánlott adó 1%-ok, cégek és magánszemélyek felajánlásai és kampányokból szerzett források teszik lehetővé.
Következő kampányuk a 'Fussunk együtt a Gyermekrohamkociért' április 18-19-én a Vivicitta városvédő futáson lesz. A Gyermekrohamkocsi futó-nagykövetei is ott lesznek, vállalásukkal egy-egy életmentő műszer beszerzésére gyűjtenek – van köztük híres focista, operaénekes, anyuka, cégvezető és egy 10 éves kisfiú is – tudatta vendégünk.
Arról is tájékoztatott, májusban megjelenik egy a gyermeksürgősségi protokolleljárásokat és a sürgősségi ellátásban dolgozók tapasztalatait feldolgozó hiánypótló szakmai könyv. A 12 szerzős könyvön két évig dolgoztak.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Május 11. 07:00, szombat | Belföld
Magyar-kínai együttműködés a vasúti járműgyártás területén
Együttműködési megállapodást írt alá az Acemil Zrt. a világ egyik legnagyobb mozdony- és motorvonat-gyártójával, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd.-vel - tájékoztatta a magyar társaság pénteken az MTI-t.
2024. Május 11. 06:58, szombat | Belföld
Átadták a felújított Igmándi Erődöt Komáromban
Komárom talán soha nem fejlődött akkora léptekkel, mint napjainkban, ezt példázza a frissen felújított Igmándi Erőd átadása is, amiben fontos szerepe volt a kölcsönös tiszteletre alapuló magyar-szlovák együttműködésnek is
2024. Május 10. 12:09, péntek | Belföld
KSH: 3,7 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak áprilisban, az egy évvel korábbi adatokhoz képest
Idén áprilisban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. Május 10. 12:06, péntek | Belföld
A KSH szerint olcsóbbak lettek az üzemanyagok itthon, a szomszédos országok áranál
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 626, míg a régiós országokban 616 forint volt.