2019. június 25, kedd - Vilmos

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Június 25. 14:01, kedd | Külföld

Egyelőre nincs szó amerikai-iráni háborúról

Egyelőre nincs szó háborúról az Amerikai Egyesült Államok és Irán között – mondta N. Rózsa Erzsébet Közel-Kelet szakértő az M1 keddi műsorában.

2019. Június 25. 09:49, kedd | Külföld

Észak-Korea nem áll készen az atomfegyver-mentesítésre

Észak-Korea vezetője, Kim Dzsong Un nem áll készen országa atomfegyver-mentesítésére - állította Robert Ashley altábornagy, az Egyesült Államok katonai hírszerzésének vezetője a Fox televíziónak adott interjújában hétfőn

2019. Június 25. 07:20, kedd | Külföld

Johnson: a Brexit során elsődleges feladat a külföldi EU-állampolgárok jogainak védelme

Boris Johnson szerint a majdani új brit kormány elsődleges fontosságú feladata lesz a Nagy-Britanniában élő külföldi EU-állampolgárok jogosultságainak törvényi védelme.

2019. Június 25. 07:12, kedd | Külföld