2019. július 22, hétfő - Magdolna

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Július 21. 15:01, vasárnap | Külföld

Elhunyt a Tiszta Kezek korrupcióellenes olasz ügyészcsoport egykori vezetője

Nyolcvankilenc évesen elhunyt szombaton Olaszországban Francesco Saverio Borrelli, a Tiszta Kezek milánói ügyészcsapat vezetője,

2019. Július 20. 16:02, szombat | Külföld

Óriási plusz kiadással számol a Boeing a MAX-ok repülési tilalma miatt

Közel 6,5 milliárd dollár extra kiadást prognosztizál az első féléves pénzügyi jelentésében a Boeing amerikai repülőgépgyártó a 737 MAX repülési tilalmával kapcsolatban.

2019. Július 20. 14:30, szombat | Külföld

London nem tervez katonai akciót, de követeli Irántól a lefoglalt brit hajó azonnali elengedését

Jeremy Hunt brit külügyminiszter szerint London nem tervez katonai akciót az Irán által pénteken lefoglalt brit tartályhajó kiszabadítására, de követeli az iráni hatóságoktól a hajó azonnali elengedését.

2019. Július 20. 10:55, szombat | Külföld

Donald Trump a Fehér Házban fogadta az 50 évvel ezelőtti Holdra szállás két űrhajósát

Donald Trump amerikai elnök a Fehér Házban fogadta az 50 évvel ezelőtti Holdra szállás még életben lévő két űrhajósát, Buzz Aldrint és Michael Collinst.