2019. június 25, kedd - Vilmos

2019. Március 13. 07:15, szerda | Életmód

A majmok evolúciójának hiányzó láncszemét fedezték fel Kenyában

Egy 22 millió évvel ezelőtt élt ősi majomfaj megkövesedett fogmaradványait tárták fel a kutatók egy északnyugat-kenyai lelőhelyen

- derült ki az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) publikált új tanulmányból, amely szerint az eddig ismeretlen faj az óvilági majmok evolúciójának egy hiányzó láncszemét képviseli.

Az Alophia metios fogainak felfedezését megelőzően a kutatók egy korábban Ugandában talált, 19 millió éves megkövesedett fog és egy Tanzániában feltárt, 25 millió éves lelet alapján vázolták fel a majmok evolúcióját, amelyből hatmillió évet azonban nem ismertek.

A Kenyai Nemzeti Múzeumok munkatársaként dolgozó Benson Kyongo szerint az a terület, amelyen az Alophia metios fogait találták, ma már egy terméketlen vidék, ám évmilliókkal ezelőtt erdőknek, folyóknak és patakoknak adott otthont - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Az Alophia metios fogai jóval kezdetlegesebbek voltak, mint a későbbi majmoké: őrlőfogainak felszíne nem volt redős.

A kutatók szerint az Óvilág majmainak sikere nagy részt összefüggött egyedi fogazatukkal. A mai majmok őrlőfogainak redős, hegyes felszíne lehetővé teszi számukra, hogy feldolgozzák mindazt a növényi és állati táplálékot, amelyet Afrika és Ázsiai élőhelyei nyújtanak számukra.

A Stony Brook-i Egyetem professzora, James Rossie szerint a főemlősök evolúciójának egyik megválaszolatlan kérdése, hogy hogyan és mikor alakult ki ez az egyedi fogazat.

A kutatók úgy vélik, hogy az Alophia metios primitív fogazata egy kemény héjú gyümölcsökből, magokból és diófélékből álló étrendhez alkalmazkodott, nem pedig levelek elfogyasztásához. Utóbbinak a feldolgozására jóval alkalmasabb volt az a fejlettebb fogazat, amellyel a 19 millió évvel ezelőtt élt ősmajmok rendelkeztek.

A kutatók szerint a majmok fogának evolúciója az után következett be, hogy a falevél bekerült az állatok étrendjébe.

Címkék: evolúció, Kenya, majom

2019. Június 25. 07:14, kedd | Életmód

A kávé lehet az elhízás elleni harc kulcsa

A Nottinghami Egyetem tudósai felfedezték, hogy a kávé képes stimulálni az energiaégetésben szerepet játszó barna zsírszövetet, ami kulcsfontosságú lehet az elhízás és a cukorbetegség elleni harcban.

2019. Június 23. 06:00, vasárnap | Életmód

Orvos: negatív gyermekkori élmények hatására alakulhatnak ki a szenvedélybetegségek

A negatív gyermekkori élmények hatására alakulhatnak ki a szenvedélybetegségek - mondta Makara Mihály, a Dél-pesti Centrumkórház orvosa az M1 aktuális csatornán szombaton.

2019. Június 19. 18:04, szerda | Életmód

Felfedezték az eddig ismert legrégebbi összeolvadt galaxist

Felfedezték az eddig ismert legrégebbi összeolvadt galaxist az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat (ALMA) segítségével.

2019. Június 19. 09:00, szerda | Életmód